Themes - Thèmes

Here are the themes adopted by Peoples Social Forum (PSF). You can find a description of each by scrolling down on this page. The themes are the result of a public consultation that took place between November and December 2013. The results of the consultation were discussed within all the bodies of the PSF structure to ensure maximum input. 

Please select a theme when registering your self-organized workshop.  This will help in the preparation of the final program of the self-organized workshops. You will be invited to join the Assembly of social movements on the selected theme.

If you are proposing something that doesn’t seem included within our themes, please mention it when submitting your activity.

Voici les thèmes retenus par le comité programme de Forum social des peuples. Vous pouvez trouver des descriptions plus détaillées de chaque thème sur cette page. Ces thèmes sont le résultat d'une consultation publique qui s'est tenue en novembre et décembre 2013 et furent par la suite discutés dans toutes les structures du FSP..

S'il vous plaît, sélectionnez un thème lors de l'enregistrement d'une activité. Cela nous aidera à préparer le programme définitif des activités auto-organisées et vous serez invité à vous joindre à l'Assemblée des mouvements sociaux sur le thème choisi.

Si vous proposez quelque chose qui ne semble pas inclus dans nos thèmes, s'il vous plaît, mentionnez-le de la soumission de votre activité.

  1. Climate: justice - responsibility - action 
  2. Communication: media - language - arts
  3. Community: race - access - place 
  4. Control: criminalization - surveillance - prisons
  5. Earth: land - air - water
  6. Economy: capitalism - crises - alternatives
  7. Food: sovereignty - access - production
  8. Gender: sexuality - patriarchy - socialization
  9. Governance & Democracy: representation - organization - decolonization
  10. Impoverishment: austerity - cuts - privatization
  11. International: solidarity - peace - justice
  12. Knowledge: education - access - alternatives
  13. Migration: mobility - borders - displacement
  14. Movements: intersectionality - alliances - solidarity
  15. Public services: quality - universality - access
  16. Spirit: ceremony - traditions - identity
  17. Work: precarity - deindustrialization - scarcity
  1. Climat:  justice - responsabilité - action
  2. Communication: langue - médias - arts
  3. Communauté: race - accessibilité - lieu
  4. Contrôle: criminalisation - surveillance - prisons
  5. Terre: air - eau - la terre
  6. Économie: capitalisme - crises - alternatives
  7. Alimentation: souveraineté - accès - production
  8. Genre: sexualité - patriarcat - socialisation
  9. Gouvernance et Démocratie: représentation - organisation - décolonisation
  10. Appauvrissement: austérité - coupures -privatisation
  11. International: solidarité - la paix - justice
  12. Savoir et connaissance: éducation - accès - alternatives
  13. Migration: mobilité - déplacement - frontières
  14. Mouvements: intersectionnalité - alliances - solidarité
  15. Services public: qualité - universalité - accessbilité
  16. Spiritualité: cérémonie - traditions - identité
  17. Travail: précarité - désindustrialisation - pénurie

1- Climate:

 justice – responsibility – action

What are we doing to stop the largest threat to human survival? Who's responsible for climate change? Who is disproportionately affected by the impacts? Does the West owe a climate debt to the Global South? Where are key points of intervention to stop climate change? Which companies, foundations, and individuals are promoting climate change denial? What are some ways to adapt to increasingly chaotic weather? How is climate change pushing people out of their homes, and who is benefiting? Can we move to post-carbon or carbon-neutral societies? Will we wait until it's too late to develop the political will to act? What's holding back effective action? How is climate change being used to further colonial and corporate ends? What is the relationship between climate change, environmental racism, and energy extraction on Indigenous lands? Why and how are Indigenous Peoples taking a lead in the fight against climate change? What must we do as individuals, communities, movements, and society to save the climate?

2- Communication:

media – language – arts

Who owns the media? Who controls the airwaves? What is media literacy? How concentrated is the media in Canada and Quebec? How can progressive and radical journalists subvert dominant narratives? How can we use social media more effectively? How can we use our art for social change? How can cultural and artistic workers organize in ways that don't stunt their craft? Whose interests do copyrights serve? What language do we speak and why? Is Canada bilingual? How do we promote the survival of the French language. How do we revive Indigenous languages? How do we work with migrant communities that don’t operate in English? How do we communicate the need for serious change to millions of people?

3- Community:

race – access – place

How are we organizing in our neighbourhoods? How can we fundraise for grassroots community initiatives? Who's included in “the community”? In what ways are our communities divided by race and class? What can be done about gentrification? How can we design public space in the most accessible way? How does our race affect our access to community, and belonging? How can we honour Indigenous sovereignty while also becoming attached to a place and putting down roots? What type of multi-culturalism is promoted by the government? How has white supremacy adapted to the 21st century? How can various Indigenous and racialized communities organize in solidarity with each other? How can we fight horizontal racism? How well do we understand the history of racism and colonialism, including linguistic, cultural and national oppression, in Canada? Has the word “racism” become a taboo? How does racism intersect with other forms of oppression? How do we support the rights of the homeless? Where is their place in our community? How are people with disabilities excluded from community? How can able-bodied people support movements for disability rights? Do you have to stand up to fight back? Why is the adoption of an anti-oppression framework in our activism work so important? How do we ensure access to decent housing as a right? How are our communities bought and sold from under us? How do we take back public space? Whose streets? What are inspiring examples of sustainable and intentional community?

4- Control:

criminalization – surveillance – prisons

Who's controlling society and through what forceful mechanisms is our obedience ensured? Why is dissent being increasingly criminalized? What is the prison industrial complex and its relation to racism and capitalism? How can we counter police violence and racism on the ground? Are we creeping into an Orwellian world of total surveillance and censorship? What can we do to stop the spread of cameras in public space and defend our privacy rights? Why are governments increasingly scared of hackers and whistle-blowers? Why are new prisons built while crime rates are dropping? Why are Indigenous peoples, youth of colour, and migrants disproportionately incarcerated? How does immigration detention serve to keep people of colour living in fear? How have police, prisons, border officials, and intelligence agencies historically and presently been used to further colonial aims? Can we abolish prison? What are alternative models for defending ourselves, our communities, and resolving conflicts?  

5- Earth:

land – air – water

What is our relationship to the earth and all it's non-human inhabitants? How has our relationship to land shifted from one of responsibility and communal care to one of individual ownership and speculation? Why is the Harper government attacking and defunding Environmental NGO's and silencing scientists? What are inspiring ways people are defending the natural world from pollution, degradation, and devastation? How are we defending the commons (air, land, water) from predatory mining, fracking, logging, drilling, bombing, dumping, spraying, damming, and sprawling? How can environmental activists, people of colour and Indigenous people's work together as allies in defense of mother earth? What are examples of environmental racism, and environmental justice work in Canada and Quebec? How do we connect environmental justice, anti-racism and reproductive justice work? What is Canada's role in trashing the planet on an international scale? Why is it important that water be made a human right? How can we join others in making the “Declaration on the Rights of Mother Earth” law? What can we do to help heal the earth and live sustainably?

6- Economy


In what ways has the current economic model failed us? Can we overcome global inequality? Is capitalism doomed? What are other economic models that have been tried and failed? How can we reverse the trends we've been seeing of increased social inequality, the multiplication of economic crises, and the commodification of everything including human life? Are we heading back into feudalism? Should the very concept of growth be questioned? How is our economy propped up by slavery and colonialism, both historically and presently? What can we do to support calls for reparations for slavery and debt jubilees coming from the global south? Where are there inspiring examples of modes of production and life outside the logic of capitalism? What economic alternatives can we seek? Can we democratize the economy? What economic models have the best chance of replacing capitalism in our lifetime? How can the economy serve the people so that we can live in a world that is just, equitable, respectful of human beings and the environment?

7- Food:

sovereignty – access – production

Who grows our food? Who harvests it? Who gets access to healthy food? Whose neighbourhoods are food deserts? What is the state of food insecurity in Canada? How are Canadian corporations affecting food sovereignty abroad? Does Canada ensure food a human right? Where are there good examples of permaculture, urban farming, community gardens, CSA's, and food co-ops that we can learn from? How does the local-food, food justice movement include migrant workers that grow the food, and the racialized people that work in the food industry? Why are family farmers losing their land to large agribusiness? How is Canada infringing on Indigenous food sovereignty both here and abroad? What foods should we avoid for ethical and environmental reasons? What is peak soil? What are new inventive ways for urban food production? How do we fight the growing collusion of government and agribusiness? What's being done by various levels of government that affects food sovereignty? Why doesn’t Canada have a federal food policy? How does structural racism manifest itself in our food system? What are inspiring examples of resistance to GMO's, monocrops, over-fishing, and factory farming? What would it mean to decolonize our diets and develop sustainable and sovereign food systems? 

8- Gender:

sexuality – patriarchy – socialization

How can queers and trans-folks bash back against ongoing discrimination and hatred? How can we subvert heteronormativity? What does patriarchy and feminism look like in the 21st century? How is poverty gendered? What is patriarchy's relationship to displacement, colonization, war, and capitalism? How do we unlearn and dismantle rape culture? How does our gender socialization reproduce oppressive power dynamics? How can we stop gender policing in queer and trans communities? What can we do to stop the wave of murders and disappearances of Indigenous women? How can we stop all sexual violence, slut-shaming, and gender oppression? 

9- Governance & Democracy:

representation – organization – decolonization

In what ways could we politically govern ourselves better than the current system? How do we address anti-democratic trends in our current government? How do we formally reject the Doctrine of Discovery and concept of Terra Nullius? Can we make democracy more direct, more empowering, more participatory? Can we govern without leaders? Can we vote ourselves in to a better society? Can we empower our communities on localized levels such as neighbourhoods, bioregions, and watersheds? How about workplace democracy and worker-control of workplaces? How do free trade agreements lead to corporate dictatorship? What Free Trade Agreements must we fight presently? How can we empower those who are not allowed, or choose not, to vote? What future for the Quebec nation? What strategies are successful for defending Indigenous sovereignty? How does Canada continue to violate Indigenous sovereignty and traditional governance? How can all peoples work towards decolonization and a respect of treaty rights and responsibilities? 

10- Impoverishment:

austerity – cuts – privatization

What does austerity mean for average people?  How do we fight back against the age of austerity?  How are governments impoverishing us through budget cuts and legislation?  How do the cuts impact poor, people of colour and indigenous people differently What new struggles can be waged in the austerity era to win concrete gains like higher minimum wages, access to social housing, and health benefits?  Can we reverse impoverishment through campaigns such as guaranteed income, affordable housing, community and worker co-operatives?  How can folks fighting against their own impoverishment work in solidarity with communities who've been systematically impoverished and excluded for centuries as part of colonization and racism? How do we fight to stop the cuts and expand services at the same time?

11- International:

solidarity – peace – justice

What role does Canada play in global capitalism and neo-colonialism on the international scene? What are some examples of international injustices caused by Canadian interests? How do we hold those Canadian interests accountable? How do we respond to global crisis? What can we learn from the alter/anti-globalization movement? How can we be more effective in resisting war and militarization? What is Canadian Imperialism? How can we act in solidarity internationally to counteract and stop global capitalism, colonial aggression, and empire building? What can be done here to apply pressure in support of occupied and oppressed populations internationally? Can the whole world be decolonized?

12- Knowledge:

education – access – alternatives

Can we ensure access to education as a basic right for all? How do we stop the increasing privatization and corporatization on campuses? How can students fight back against increasing debts and tuitions? How are students and youth fighting back both here and internationally against the neo-liberal agenda on campus? What are lessons and challenges we can learn from the historic Quebec Student Strike? How has “education” been used to further colonization and the erasure of Indigenous and diverse people of colour’s ways and knowledge, and how does this persist today? How do we ensure that all children have access to the same educational opportunities no matter what neighbourhood they live in? What are popular educational alternatives to institutional learning? What can we learn from Indigenous and international models of education? How do we stop school from getting in the way of education?


13- Migration:

mobility – borders – displacement

Why do we move? Who gets to move? Who gets to stay? Why is Canada, and most of the world, moving towards a system of temporary immigration? What does migrant justice look like? How can people with immigration status support their undocumented and precarious status neighbours? How does migrant justice include honoring Indigenous sovereignty? Does Canada have a responsibility to refugees? How are Canadian interests complicit in forcing communities into migration through displacement and dispossession? Who benefits from current immigration policies and at whose expense? What are the different forms of racism mobilized against migrants? What could a world without borders look like? 

14- Movements:

intersectionality – alliances – solidarity

How do we build effective and sustainable movements for social justice? What are some strategies to build alliances across traditional divides of race, class, gender, ability, age, and sexuality? How do we foster a spirit of solidarity and respect within pluralistic and diverse movements? Who are unlikely allies we can work with? How do movements succeed or fail? What will it take to dismantle corporate power?  

15- Public services

quality – universality – access

Why are right wing governments across Canada and around the world attacking public services? Why are they deregulating and privatizing public services and public space? How does this impact on workers, communities and the public in general? How can we stop deregulation and cuts to public services? What are other countries doing to push back against the corporate agenda? How can we defend our public services, postal service, and healthcare from cuts and privatization? Who benefits from quality public services? How can we build strong public services that will strengthen the economy and social justice and pull communities together?  

16- Spirit:

ceremony – traditions – identity

How does spirituality intersect with activism? How can people of different faiths work together to end religious-based conflict? How do we foster respect for each other in multi-faith societies? What are our peoples' and movement's ceremonies and traditions? How do faith communities serve the most excluded? How do we work through trauma? What can be done to heal our spiritual connection to each other and to the earth? How has religion been used to further colonialism and what can be done to reverse this? How were Indigenous people's ceremonies, traditions, and identities targeted for extermination and how are they being revived today? How can we spread a spirit of empowerment, mutual aid, and revolution?

17- Work:

precarity – deindustrialization – scarcity

Who's hiring? Who's firing? Who's working more than ever? Who is promoting and benefiting from low-wages? Who can't find stable employment? Do careers exist anymore? Why is the manufacturing sector being hollowed out? How can organized labour adapt to the shifting world of work? How can workers, particularly migrant, Indigenous and citizen workers, avoid being pitted against each other? How do we honour all work, including domestic, care and sex work? Why do Indigenous Peoples, women, youth and people of colour have the highest unemployment rates? How can we support Unions, and how can Unions include everyone? What ways are people finding to survive at the margins of the economy? Can workers take-over the companies that employ them? How do we build alliances between workers in resource-extractive industries and those opposing environmentally-destructive resource extraction? Can we develop a solidarity economy and produce and distribute what we need without capitalism? What are some alternatives to capitalism that we can start exploring and building?




1- Climat:

justice – responsabilité – action

Que faisons-nous pour arrêter la menace la plus grande contre la survie de l'humanité? Qui est responsable du changement climatique? Qui est affecté de façon disproportionnée par ses effets? Est-ce que l'Occident a une dette climatique envers l'hémisphère Sud? Où sont les points clés d'intervention pour atténuer le changement climatique? Quelles entreprises,  fondations et individus nient le changement climatique et quels sont leurs intérêts? Quels sont les moyens de s'adapter aux conditions météorologiques de plus en plus chaotiques? Pouvons-nous passer à une société post-carbone ou carbone neutre? Allons-nous attendre qu'il soit trop tard pour développer la volonté politique d'agir? Qu'est-ce qui retarde l'action efficace? Comment le changement climatique est utilisé à des fins coloniales et par des entreprises? Que devons-nous faire en tant qu'individus, communautés, mouvements et en tant que société pour sauver le climat?

2- Communication:

langue – médias – arts

Qui possède les médias? Qui contrôle les ondes?Comment les médias sont-ils concentrés au Canada et au Québec? Comment les journalistes progressistes et radicaux peuvent-ils renverser le discours dominant? Comment pouvons-nous utiliser les médias sociaux de manière plus efficace? Comment pouvons-nous utiliser l’art pour le changement social? Comment les travailleuses et les travailleurs des sphères culturelles et artistiques peuvent s'organiser? Quelle langue parlons-nous et pourquoi? Le Canada est-il bilingue? Comment pouvons-nous remettre en valeur les langues autochtones? Comment assurer la survie et la promotion de la langue française? Comment pouvons-nous communiquer la nécessité d'un changement étendu pour des millions de personnes?

3- Communauté

race – accessibilité – lieu

Qui est inclus dans la «communauté »? De quelle façon nos communautés sont-elles divisées par les questions raciales? Comment la race affecte l’accès aux communautés et aux proches? Le mot  « racisme » est-il devenu un tabou ? Comment les différentes communautés racialisées peuvent s’organiser en solidarité avec les autres ? Comment pouvons-nous lutter contre le racisme? Comment comprenons-nous l'histoire du racisme et du colonialisme au Canada? Comment comprenons-nous l'histoire de l'oppression linguistique, culturelle et nationale ? Quel type de multiculturalisme est promu par le gouvernement ? La suprématie blanche s’est-elle adaptée au 21e siècle ? Comment le racisme se croise avec d'autres formes d'oppression ? Quel travail inspirant se fait sur e terrain pour démanteler le racisme dans nos communautés? Pourquoi l'adoption d'un cadre anti-oppression dans notre travail de militantisme si important ? Comment pouvons-nous construire des mouvements et des communautés inclusives et accessibles ? Comment sont exclues les personnes handicapées des communautés ? Comment pouvons-nous concevoir l'espace public de la manière la plus accessible ? Comment les personnes valides peuvent soutenir les mouvements pour les droits des personnes handicapées ¿ Droit-on vivre debout pour avoir le droit de lutter pour ses droits? ? Comment pouvons-nous assurer le droit à l'accès à un logement décent? Comment nos communautés sont achetées et vendues? Que peut-on faire avec la gentrification de nos quartiers? Comment pouvons-nous soutenir les droits des sans-abri ? Où est leur place dans notre communauté ? À qui appartiennent les rues ? Comment pouvons-nous reprendre l'espace public ? Quels sont des exemples inspirants de communautés durables? Comment pouvons-nous honorer la souveraineté autochtone tout en étant aussi enracinés dans nos lieux communs?

4- Contrôle:

criminalisation – surveillance – prisons

Qui contrôle la société et par quels mécanismes de force et de répressions’assure-t-on de notre obéissance ? Pourquoi  la dissidence est-elle criminalisée de plus en plus? Quel est le complexe industriel des prisons et sa relation avec le racisme et le capitalisme? Comment pouvons-nous lutter contre la violence policière et le racisme? Sommes-nous en train de glisser dans un monde orwellien de la surveillance totale et de la censure? Pourquoi les gouvernements ont-ils peur des pirates informatiques et des dénonciateurs? Pourquoi construire de nouvelles prisons alors que les taux de criminalité sont en baisse? Pourquoi les peuples autochtones, les jeunes, et les personnes issues de l’immigration sont incarcérés de façon disproportionnée? Comment la police, les prisons et les agences de renseignement ont été historiquement et actuellement utilisés  à des fins coloniales ? Peut-on abolir la prison? Quels sont les modèles alternatifs pour défendre nos communautés et faire de la résolution de conflits?

5- Terre:

air – eau – la terre

Quelle est notre relation avec la Terre et tous ses habitants nonhumains? Comment notre relation au territoire est passée d’une conception reposant sur  la responsabilité et les soins communautaires à une conception fondée sur la  propriété et la spéculation individuelles? Pourquoi le gouvernement Harper attaque et cesse de financer les ONG environnementales et fait taire les scientifiques?  Par quels moyens inspirants les gens protègent-ils la nature de la pollution, de la dégradation et de la dévastation? Comment allons-nous défendre les biens communs (air, terre, eau) de l'extraction prédatrice, l'exploitation forestière, la fracturation hydraulique, les bombardements, la pulvérisation, la construction de barrages et l’expansion urbaine tentaculaire? Comment les militantes et les militants écologistes et les peuples autochtones peuvent-ils s’unir dans la défense de la Terre-Mère? Quels sont les exemples du racisme environnemental et quelles sont les luttes menées par le mouvement de la justice environnementale au Canada et au Québec? Quel est le rôle du Canada dans le saccage de la planète à l'échelle internationale? Pourquoi est-il important que l'eau devienne un droit humain? Que pouvons-nous faire pour aider à guérir la Terre et  vivre de manière durable?

6- Économie


De quelles manières le modèle économique actuel nous a laissé tomber? Peut-on surmonter les inégalités mondiales? Est-ce que le capitalisme est voué à l'échec? Quels sont les autres modèles économiques qui ont été expérimenté et qui ont échoué? Comment inverser les tendances telles que l'augmentation des inégalités sociales, la multiplication des crises économiques et la marchandisation de tout, y compris de la vie humaine? Nous dirigeons-nous à nouveau vers un système féodal? Est-ce que le concept même de la croissance doit être remis en question? Comment, à travers l’histoire et encore aujourd’hui, notre économie est-elle soutenue par l'esclavage et le colonialisme? Que pouvons-nous faire pour soutenir les demandes de réparations pour l'esclavage et pour l'annulation des dettes des pays du Sud? Où peut-on trouver des exemples inspirants de modes de production et de façons de vivre en dehors de la logique du capitalisme? Quelles alternatives économiques pouvons-nous chercher? Peut-on démocratiser l'économie? Quels sont les modèles économiques qui ont les meilleures chances de remplacer le capitalisme au courant de notre vie? Comment l'économie peut-elle nous permettre de vivre dans un monde qui est juste, équitable, respectueux des êtres humains et de l'environnement?

7- Alimentation:

souveraineté – accès – production

Qui produit notre nourriture? Qui la récolte? Que faisons-nous pour assurer la sécurité alimentaire? Qui a accès à des aliments sains? Quels quartiers sont les déserts alimentaires? Où y a t-il de bons exemples de  permaculture, d'agriculture urbaine, de jardins communautaires, d’associations pour le maintien d'une agriculture paysanne et de coopératives alimentaires? Pourquoi les fermes familiales sont-elles en train de perdre leurs terres au profit de la grande agroindustrie? Comment le Canada empiète-t-il sur la souveraineté alimentaire des peuples autochtones? Quels aliments faut-il éviter pour des raisons éthiques et environnementales? Qu'est-ce que le «Pic sol»? Quelles sont les nouvelles formes créatives de  production alimentaire en milieu urbain? Comment combattons-nous la collusion croissante du gouvernement et de l'agroindustrie? Quels sont des exemples inspirants de résistance aux OGM, aux monocultures, à la surpêche et à l'élevage industriel? Comment pouvons-nous décoloniser notre alimentation et  développer des systèmes alimentaires durables et souverains?

8- Diversité sexuelle et genre :

sexualité – patriarcat – socialisation

Comment les personnes gaies, lesbiennes, bisexuelles et trans peuvent-elles lutter contre la discrimination et la haine? Comment pouvons-nous renverser l’hétéronormativité et l’hétérosexisme ? A quoi ressemble le patriarcat au 21e siècle? Quelle est la relation entre le patriarcat et la colonisation, la guerre et le capitalisme? Comment pouvons-nous nous libérer de la culture du viol? Comment la socialisation de genre reproduit-elle la dynamique du pouvoir d'oppression? Que pouvons-nous faire pour arrêter la vague de meurtres et de disparitions de femmes autochtones? Comment pouvons-nous cesser toutes les violences sexuelleset la violence de genre? La pauvreté a-t-elle un genre?

9- Démocratie et gouvernance:

représentation – organisation – décolonisation

De quelles façons pourrions-nous améliorer la démocratie et la participation citoyenne? Comment pouvons-nous rejeter formellement la doctrine de la découverte et le concept de terra nullius? Peut-on reformuler une démocratie plus directe, plus stimulante, plus participative? Pouvons-nous donner un levier plus fort  aux lieux de gouvernance locale tels que les quartiers et les bassins versants? Comment donner un levier plus fort à la démocratie en milieu de travail? Comment les accords de libre-échange conduisent-ils à la dictature de l'entreprise? Quels accords de libre-échange devons-nous combattre actuellement? Quelles sont les stratégies pour défendre avec succès la souveraineté des peuples autochtones? Comment le Canada continue de violer la souveraineté des peuples autochtones et la gouvernance traditionnelle? Quel avenir envisager pour la nation Québécoise? Comment tous les peuples peuvent décoloniser et respecter les droits et responsabilités des traités?

10- Appauvrissement:

austérité – coupures – privatisation

Que signifie l'austérité  pour les citoyennes et les citoyens ? Comment pouvons-nous lutter contre l'austérité? Comment les gouvernements nous appauvrissent-ils  par des compressions et des lois budgétaires ? Quelles nouvelles luttes peuvent être menées pour gagner des gains concrets comme la hausse du salaire minimum, l'accès au logement social et à l'assurance maladie? Pouvons-nous inverser l'appauvrissement par des campagnes telles que le revenu garanti, des logements abordables, les coopératives communautaires et de travailleurs? Comment les gens peuvent-ils lutter contre leur propre appauvrissement en solidarité avec les communautés qui ont été systématiquement appauvries pendant des siècles dans un contexte de colonisation et de racisme? Comment peut-on se battre pour stopper les compressions et améliorer l’accès aux services en même temps ?

11- International:

solidarité – la paix – justice

Quel rôle joue le Canada dans le capitalisme mondial et le néocolonialisme sur la scène internationale? Quels sont les exemples d'injustices internationales causées par des intérêts canadiens? Comment répondons-nous à la crise mondiale? Que pouvons-nous apprendre des mouvements alter / antimondialisation? Comment pouvons-nous être plus efficaces dans la résistance à la guerre et à la militarisation? Comment pouvons-nous agir dans la solidarité internationale pour contrer et arrêter le capitalisme mondial, l'agression coloniale et la construction d'un empire? Le monde entier peut-il être décolonisé?

12- Savoir et connaissances :

éducation – accès – alternatives

Pouvons-nous assurer l'accès à l'éducation comme un droit fondamental pour tous et pour toutes ? Comment pouvons-nous arrêter la privatisation croissante dans les établissements d’enseignement ? Comment les étudiantes et les étudiants peuvent-ils se battre contre l'augmentation des frais de scolarité et de l’endettement ? Comment les étudiantes et étudiants et les jeunes en général ripostent à la fois ici et à l'étranger contre le néolibéralisme? Quelles leçons retirer de la grève historique menée par les étudiants québécois? Comment "l'éducation" a été utilisée pour poursuivre la colonisation et l'effacement des moyens et des connaissances autochtones et comment cette situation perdure-t-elle aujourd'hui? Quelles sont les alternatives d'éducation populaire à l'apprentissage institutionnel? Que pouvons-nous apprendre des modèles d'éducation autochtones et de l’étranger ?

13- Migration:

mobilité – déplacement – frontières

Pourquoi nous déplaçons-nous? Qui peut ou doit se déplacer? Qui peut rester? Pourquoi le Canada, à l’instar des autres pays industrialisés, ferme-t-il ses portes aux nouveaux citoyens, mais les ouvre aux travailleurs étrangers temporaires? À quelle justice ont accès les personnes migrantes? Comment les personnes ayant la citoyenneté peuvent-ils soutenir les sans papiers? Comment pouvons-nous honorer la souveraineté des peuples autochtones tout en défendant les droits des migrants? Quelle est notre  responsabilité face aux personnes réfugiées? Qui bénéficie des politiques d'immigration actuelles et qui en fait les frais? A quoi pourrait ressembler un monde sans frontières?

14- Mouvements:

intersectionnalité – alliances – solidarité

Comment pouvons-nous construire des mouvements porteurs pour la justice sociale? Quelles sont les stratégies pour construire des alliances à travers les divisions traditionnelles de race, de classe, de genre, d'âge et de sexualité? Comment pouvons-nous favoriser un esprit de solidarité et de respect au sein de mouvements pluralistes et diversifiés? Qui sont les alliés improbables avec qui nous pouvons travailler? Comment les mouvements réussissent ou échouent? Que faut-il pour démanteler le pouvoir des entreprises?

15- Services publics 

qualité – universalité – accessbilité

Pourquoi les services publics sont-ils attaqués par les gouvernements de droite au Canada et ailleurs dans le monde ? Pourquoi déréglementent-ils et privatisent-ils les services publics et l’espace public ? Comment cela affecte-t-il les travailleuses et les travailleurs, les collectivités et les citoyennes et les citoyens ? Comment pouvons-nous mettre fin aux compressions dans les services publics ? Que font les autres pays pour se prémunir contre l’ordre du jour des grandes entreprises ? Comment pouvons-nous défendre nos services publics, postaux, de santé et d’éducation face aux compressions et à la privatisation ? Qui bénéficie de la qualité des services publics ? Comment pouvons-nous nous doter de services publics forts qui renforceraient l’économie et la justice sociale et favoriseraient la solidarité entre les collectivités ?

16- Spiritualité:

cérémonie – traditions – identité

Comment la spiritualité peut se conjuguer avec le militantisme ? Comment les gens de différentes croyances  peuvent travailler ensemble pour mettre fin aux conflits basés sur la religion? Comment pouvons-nous favoriser le respect de l'autre dans les sociétés multireligieuses? Quelles sont les cérémonies et les traditions de notre mouvement? Comment pouvons-nous répandre un esprit de responsabilisation, d'entraide et de  révolution? Que peut-on faire pour guérir notre lien spirituel avec la Terre? Comment la religion a été utilisée pour poursuivre la colonisation et que doit-il être fait pour renverser cette tendance? Comment survivre aux traumatismes? Comment les cérémonies, les traditions et l'identité des personnes autochtones ont été la cible d'extermination et comment sont-elles ravivées aujourd'hui?

17- Travail:

précarité – désindustrialisation – pénurie

Qui embauche? Qui congédie ? Qui travaille plus que jamais? Qui encourage les salaires peu élevés et qui en bénéficie ? Qui ne peut pas trouver un emploi stable? Est-il encore possible d’avoir une carrière ? Pourquoi notre secteur manufacturier est-il en perte de vitesse? Comment les syndicats peuvent-ils s'adapter aux transformations du monde du travail? Comment les travailleuses et les travailleurs peuvent-ilss éviter d'être dressés les uns contre les autres et éviter la division? Comment reconnaître les différentes formes de travail, incluant le travail domestique, les soins à domicile et le travail du sexe? Pourquoi les jeunes,les personnes issus de l’immigration et les peuples autochtones ont-ils les taux de chômage les plus élevés? Comment peuvent survivre les personnes qui sont en marge de l'économie? Les travailleurs peuvent-ils prendre en charge les entreprises qui les emploient? Pouvons-nous développer une économie de la solidarité pour produire et distribuer ce dont nous avons besoin  sans le capitalisme? Quelles sont les alternatives au capitalisme que nous pouvons commencer à explorer et construire?